Program 2024

Alla Naturskyddsföreningens arrangemang görs i samarbete med Studiefrämjandet.

Föredrag & Årsmöte/kretsstämma 27 februari, kl 18:30, Navet, Biblioteket, Öckerö
Alla är välkomna till föredraget, även icke-medlemmar, fritt inträde. Förhandsanmälan behövs ej.

Start kl 18:30 Föredrag: Från snårskog till öppna strandängar på Grötö.
Vi berättar med bilder hur arbetet gått till och hur det nu ser ut i det blivande naturreservatet.
Öckeröarnas naturskyddsförenings arbete med att restaurera naturbetesmark på Grötö, mark som nu ska bli ett kommunalt naturreservat. Sedan början av 1990-talet har Naturskyddsföreningen och boende på Grötö arbetat med att återskapa slåtterängar och strandängar. Vi har fått bidrag från Svenska Naturskyddsföreningen och enskilda personer, röjt och betat mark sedan 1995. År 2012 fick vi en rejäl summa pengar från Jordbruksverket för att restaurera nordvästra delen av Grötö och i och med att markägarna ställt sig positiva till att bilda ett kommunalt reservat kommer så ske nu i vår.

Efter föredrag: Årsmöte/Kretsstämma
Alla medlemmar är välkomna och har rösträtt. Utöver val av styrelse berättar vi vad vi planerar för 2024. Vi tar gärna emot förslag från er deltagare. Vi bjuder på frukt.

Vi välkomnar alltid nya medlemmar att bli aktiva! Du behöver inte vara rädd för att bli intvingade i styrelsen, men om du vill vara med är du välkommen. Man kan vara aktiv som styrelseledamot, men även utan att ha en styrelsepost. Vi i styrelsen berättar gärna om hur du kan driva projekt, delta med din kunskap och dina idéer i föreningen.
Varmt välkomna hälsar styrelsen!

Fågelskådning på Björkö söndag 19 maj kl 6.30-10
Vi samlas vid utegymmet vid Timmervik, Björkö. Tillsammans skådar vi fågel under ledning av Kristoffer Lager. Ta med egen kikare och eget fika. Ingen föranmälan krävs.

Bekämpa invasiva växter, söndag 2 juni, kl 11:30-12:50 Grötö, Knöten Grävning av vresros på Grötö, Knöten. Vi gräver en timme och därefter bjuder Naturskyddsföreningen på äppelkaka. Tag med egen dryck. Kolla färjetider på Västtrafik.

Ängens dag, lördag 20 juli kl 10:30-13 på Grötö
Räfsning och bortforslande av hö, följt av smörgåsfika. Naturskyddsföreningen bjuder på fika till de som anmält sig senast 18 juli till boel.lanne@naturskyddsforeningen.se

Västerhavsveckan, lördag 3 augusti, Björkö
I augusti arrangeras en ny Västerhavsvecka. Öckeröarnas Naturskyddsförening kommer finnas representerade på Björkö. Där kan du testa din naturkunskap med “Naturfalken”. Västerhavsveckan är en temavecka för havsmiljön med syfte att öka kunskapen om Västerhavets miljö och som arrangeras av Västra Götalandsregionen. Läs gärna mer på https://www.vgregion.se/ov/vasterhavsveckan/ för att se vilka andra aktiviteter som anordnas längs kusten!

Björkö får besök av Västerhavsveckan: Kom och upptäck nya krabbor, experimentera i Havsverkstan och lär dig nya arter med Naturfalken. Under dagen finns det stora möjligheter att upptäcka nya krabbor och livet under ytan. På kvällen bjuds det på filmvisning, Sveriges saltaste kust av Stefan Edman och Peter Muld.

Alla Naturskyddsföreningens arrangemang görs i samarbete med Studiefrämjandet.