Program 2019

Alla Naturskyddsföreningens arrangemang görs i samarbete med Studiefrämjandet.

Årsmöte/kretsstämma 21 mars, kl 19, Föreningsgården Almelunden, Öckerö
Alla medlemmar är välkomna och har rösträtt. Vi bjuder på frukt. Ingen föranmälan behövs. Alla handlingar kommer att finnas tillgängliga här i god tid innan stämman. Dagordning 2019 (pdf)Verksamhetsberättelse 2018 (pdf)

UPPSTART & INVIGNING AV ÖCKERÖARNAS FRÖBIBLIOTEK
Onsdag 24 april, kl 17-19, Öckerö bibliotek

Här är tanken att du ska kunna låna eller byta frön helt gratis och utan lånekort. Fröbiblioteket kommer innehålla både ätbart och njutbart – både grönsaker och blomster. Fröbiblioteket kommer att administreras av Naturskyddsföreningen Öckeröarna och finnas placerat på Öckerö bibliotek.

FRÖER SÖKES! För att göra fröbiblioteket ännu större och ännu mer spännande söker vi fröer. Har du fröer som du vill skänka så tar vi tacksamt emot dem under invigningskvällen!

Att tänka på när du lämnar in fröer till fröbiblioteket:
• Häll i en portion fröer i en fröpåse
• Vik gärna en egen fröpåse av t.ex. ett kaffefilter
• Skriv grödans namn, sort, år och gärna lite extra info om grödan
• Lämna inte in F1-hybrider

Under kvällen finns Öckeröarnas Naturskyddsförening på plats och visar fröbiblioteket och hjälper dig igång med dina frölån! Ta gärna med dig egna fröer om du vill göra ett direktbyte. Du kommer också få tips om hur du viker egna fröpåsar och krukor och inspireras av återbrukade odlingskärl.

För att ta del av alla spännande frösorter i fröbiblioteket kommer du ha två valmöjligheter: direktbyte eller säsongslån.

Så här gör du ett direktbyte:
1. Leta upp en frösort i fröbiblioteket som du är intresserad av
2. Plocka ut en påse av den frösort du bestämmer dig för
3. I utbyte stoppar du i en påse med fröer du själv tagit med dig
4. Börja odla!

Så här gör du ett säsongslån:
1. Leta upp en frösort i fröbiblioteket som du är intresserad av
2. Plocka ut en påse av den frösort du bestämmer dig för
3. Börja odla!
4. Samla in de fröer som plantan ger och återlämna till fröbiblioteket

Följ gärna Öckeröarnas Fröbiblioteket på Facebook

Varmt välkommen!

NORDISKA KUSTRÄDDARDAGEN PÅ BJÖRKÖ
4 maj, kl 11, Samling Lekplatsen Björkö hamn.
Öckeröarnas Naturskyddsförening kommer finnas på plats på Björkö under Nordiska kusträddardagen 4 maj!

Samling sker på lekplatsen i Björkö hamn kl 11.00, där Björkö Samhällsförening delar ut material för att kunna samla skräp.
Åter kl. 13.00 får bästa ”skräpkonstverk” pris!
Korvgrillning, glass, godis samt lekar för dom minsta.

Hjälp haven med en enkel handling!
Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem. Samtidigt är det ett problem vi alla kan hjälpa till att lösa. På Nordiska kusträddardagen den 4 maj går människor i hela Norden ut längs sin närmsta strand, sjö eller annat vatten och plockar skräp. Förra året deltog nästan 40 000 kusträddare bara i Sverige.

FÅGELVANDRING PÅ ÖN VINGA MED KRISTOFFER LAGER
OBS NYTT DATUM! Söndag 2 juni, kl 9:30, Samling gamla fiskehamnen, Fotö (vänster direkt efter bron).
Vi tittar på både vanliga och ovanliga fåglar under Kristoffers inspirerande guidning.
Ta gärna med fika.
OBS, måste bokas i förväg pga plats i båten:
Resa + guidning: 300kr/pers.
Bokas till Ulla Hallqvist 0738-032363 eller kenneth-ulla@telia.com

BLOMSTERVANDRING PÅ BJÖRKÖ
Söndag 9 juni, kl 13. Samling skjutbanan, Björkö.

Välkommen att vandra på Björkö och uppleva öns fantastiska flora.
Ingen föranmälan krävs.

MÖT LINNÉ PÅ HÖNÖ, ERSDALEN
Lördag 6 juli, kl 13-16:30 och söndag 7 juli, kl 13-16:30
Samlingsplats: https://goo.gl/maps/nbbhnwwvk7o
På den nordvästligaste delen av Hönö möts vindpinade klippor, spektakulära blockbildningar, rika torr- och fuktängar samt en frodig ängsskog. Vi funderar över berggrunden som bildades vid en kollision mellan två kontinentplattor för 1,5 miljarder år sedan. Det blir säkert en och annan sjöfågel som stryker förbi och så ser vi mycket blommor. Vandringen går i lätt terräng. Ta med kikare, flora, matsäck och badkläder om så önskas. Guide är Håkan Olsson (telefon: 031-96 10 87). Samling vid Ersdalens parkeringsplats, närmsta busshållplats är Hönö Röd. Kontrollera avgångstider förr buss och färja med Västtrafik.

BLOMSTERKUNGEN I SKÄRGÅRDEN, RÖRÖ
Lördag 13 juli, kl 11:30-15 och Söndag 14 juli, kl 11:30-15

Samlingsplats https://goo.gl/maps/yJ9XXnGo8fA2
Hällmarker och ljunghedar präglar ön som är geologiskt intressant och har en rik och egenartad flora. Vi vandrar över klapperstensfält och släta slipade berghällar. Vi tittar i hällkar efter stinkpaddor och salamandrar. Vi letar efter fyrling, ävjebrodd och lånke i de små gölarna. Räknar in hur många exemplar av ostronört som finns kvar och försöker hitta kustarun och ramslök. Vandringarna går i lätt terräng. Ta med flora, kikare, matsäck och badkläder om så önskas. Guide är Håkan Olsson (telefon: 031-96 10 87). Samling sker ca kl. 11:30 på Rörö, som nås med färja. Kontrollera avgångstider med Västtrafik.

NATURVISNING MED BAD & FÅRSKÅDNING PÅ GRÖTÖ
Onsdag 17 juli, kl 10:35, Samling Grötö färjeläge

Välkommen att vandra på Grötö och uppleva öns fantastiska flora i fårbetade ängsmarker. Vi guidar och visar betesprojektet och vresrosbekämpningen. Möjlighet till bad finns!
Ingen föranmälan krävs.

Färja 296 Mot Grötö:
Avg Öckerö färjeläge: kl 10:07
Avg Kalvsund: 10:16
Avg Framnäs: 10:22
Ank Grötö färjeläge: 10:35

Återresa förslagsvis.
Avg från Grötö mot Öckerö kl 13:35 eller 15:35

Kontrollera alltid aktuella restider på Västtrafik

VÄSTERHAVSVECKAN
Lördag 3 augusti – Söndag 11 augusti
Den 3-11 augusti 2019 arrangeras en ny Västerhavsvecka. Programmet till detta arbetas fram under våren 2019 – årets tema är ”Havet utifrån våra sinnen”. Västerhavsveckan är en temavecka för havsmiljön med syfte att öka kunskapen om Västerhavets miljö och som arrangeras av Västra Götalandsregionen. Öckeröarnas Naturskyddsförening kommer att finnas representerade på Björkö.

Läs gärna mer här!

Alla Naturskyddsföreningens arrangemang görs i samarbete med Studiefrämjandet.