Program 2017

Vårt program annonseras numera digitalt här på hemsidan och skickas ut via e-post till de medlemmar som angett sin e-postadress till Naturskyddsföreningens medlemsregister. Medlemsprogrammet för Öckerö och övriga kretsar i Bohuslän, som förr distribuerats via medlemstidningen Sveriges natur, har lagts ned. Orsaken är ökade kostnader för tryck och distribuering.

ÅRSMÖTE söndag 26 mars kl 16:30 Öckerö bibliotek, Öckerö
Alla medlemmar är välkomna och har rösträtt. Vi bjuder på frukt. Ingen föranmälan behövs. För dagordning och övriga dokument, vänligen kontakta sekreterare: kenneth-ulla@telia.com
Dagordning 2017 Årsmöte Verksamhetsberättelse ÖNF 2016

VARDAGSKEMI: KEMI I VARDAGEN söndag 26 mars kl 17:00 Öckerö bibliotek
I tidningar, web, sociala media varnas ständigt för farliga kemikalier. För dig som vill förstå det där med kemi från grunden ordnar nu Öckeröarnas Naturskyddsförening en informationskväll. Inga förkunskaper behövs. Johanna Deinum berättar och visar bilder*. Direkt efter årsmötet, fika serveras.

* Johanna Deinum som kommer hit till Öckerö i Naturskyddsföreningens regi är docent i Biofysikalisk kemi. Johanna har sin grundutbildning i kemi, fysik och fysiologi vid Universitetet i Amsterdam och sin forskarutbildning i biokemi vid Göteborgs Universitet. Hon disputerade vid Göteborgs Universitet och har varit aktivt verksam som forskare vid Göteborgs Universitet och Astra Zeneca under många år.

Öckeröarnas Naturskyddsförening är del en del av länsförbundet Bohuslän. Den 8 april har länsförbundet årsmöte i Partille, alla medlemmar är välkomna. Efter mötet guidas vi i naturområdet Finngösaravinen. All information hittar du här.

VANDRING PÅ HYPPELN Söndag 21 maj kl 10:50-16:15, Burö
Vi provar Öckerö kommuns naturguide och vandrar på Hyppeln. Ön bjuder på många olika växter och fåglar. Kuststräckan är varierande och vi vandrar bland annat över klapperstensfält, ljunghedar och hällmarker. Ta gärna med fika.

Vi samlas på Burö färjeläge och tar 10:50-färjan till Hyppeln (ta gärna buss 290 till Burö). Hemfärd med 16:00-färjan, ank. Burö 16:15 (Ta gärna buss 290 vidare, avg 16:23). Se Västtrafiks reseplanerare för hållplatser och tider.

BLOMSTERVANDRING PÅ VINGA söndag 28 maj kl 11:00, Fotö
I samarbete med Winga Vänner följer vi ”Linné” (Håkan Olsson) på en blomstervandring på Vinga. Vi tittar på både vanliga och rara växter under vår vandring runt vackra Vinga i försommartid.
Vi ses i fiskebåtshamnen på Fotö söndagen den 28 maj kl 11, för båtfärd ut till ön.
Kostnad 250kr/person.
Anmälan till Ulla Hallqwist, 0738-03 23 63.
Tag gärna med fika.

BLOMSTERVANDRING PÅ BJÖRKÖ söndag 11 juni kl 13:00, Samling skjutbanan, Björkö OBS TID & DAG JUSTERAT!
Välkommen att vandra på Björkö och uppleva öns fantastiska flora.
Ingen föranmälan krävs.

BLOMSTERKUNGEN I SKÄRGÅRDEN, lördag 1 juli och söndag 2 juli, kl 11:30-15, Rörö
Samarrangemang med Västkuststiftelsen.
Hällmarker och ljunghedar präglar ön som är geologiskt intressant och har en rik och egenartad flora. Vi vandrar över klapperstensfält och släta slipade berghällar. Vi tittar i hällkar efter stinkpaddor och salamandrar. Vi letar efter fyrling, ävjebrodd och lånke i de små gölarna. Räknar in hur många exemplar av ostronört som finns kvar och försöker hitta kustarun och ramslök. Vandringarna går i lätt terräng.
Ta med flora, kikare, matsäck och badkläder om så önskas.
Guide är Håkan Olsson (telefon: 031-96 10 87).
Samling sker ca kl. 11:30 på Rörö, som nås med färja. Kontrollera avgångstider med Västtrafik.

MÖT LINNÉ PÅ HÖNÖ, lördag 8 juli och söndag 9 juli kl 13-16:30, Ersdalen, Hönö
Samarrangemang med Västkuststiftelsen.
På den nordvästligaste delen av Hönö möts vindpinade klippor, spektakulära blockbildningar, rika torr- och fuktängar samt en frodig ängsskog. Vi funderar över berggrunden som bildades vid en kollision mellan två kontinentplattor för 1,5 miljarder år sedan. Det blir säkert en och annan sjöfågel som stryker förbi och så ser vi mycket blommor. Vandringen går i lätt terräng.
Ta med kikare, flora, matsäck och badkläder om så önskas.
Guide är Håkan Olsson (telefon: 031-96 10 87).
Samling vid Ersdalens parkeringsplats, närmsta busshållplats är Hönö Röd. Kontrollera avgångstider med Västtrafik.

Så vill vi också förvarna om att vi kommer ordna en kurs i lieslåtter med expertlärare i sommar. Den 28 juli på Grötö. Vi återkommer med mer information.

Alla våra arrangemang görs i samarbete med Studiefrämjandet.
Varmt välkomna!